Millennials & zand

Mijn moeder zei vroeger altijd: “Als je iets wilt behouden moet je het los durven laten”.

Als zand in je hand: als je erin knijpt glipt het weg tussen je vingers. Als je het losjes in je hand laat liggen, het wel een beetje beschermt – tegen de wind bijvoorbeeld – dan blijft het liggen.

Een mooie vergelijking. Waarschijnlijk heb ik daardoor mijn voorliefde voor metaforen ontwikkeld.

Onderzoek van Karin Manuel

In een artikel las ik vandaag dat werkgevers gemiddeld 4.500 euro uitgeven voor het vinden van een nieuwe medewerker. En dat lukt ook niet in 2 weken, het gemiddelde is 62 dagen. Als je deze investering doet, dan wil je ook dat iemand blijft. Bedrijven die veel investeren in het vinden van nieuw, jong talent kijken beteuterd als ditzelfde talentvolle personeel binnen de eerste 2 jaar alweer vertrekt.

Er is een verschuiving waarneembaar. De nieuwe generatie millennials (geboren 1980-2000) betreden een steeds groter veld op de arbeidsmarkt. Veel van hen houden het kort, nog korter. Bijna 90% van de twintigers verlaat hun eerste baan binnen een jaar.

Dus…de nieuwe generatie als “als-zand-in-je-hand” vasthouden. Zou dat werken? En losjes vast houden, betekent dit dan zoveel als: Veel ruimte om het werk naar eigen inzicht te doen, veel eigen verantwoordelijkheid en afrekenen op resultaat en niet op aantal (zichtbare) uren?

Klinkt goed. Bekend ook.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Onze “WHY” bij ROTS de overtuiging dat iedere werknemer een grotere waarde toevoegt aan de organisatie, wanneer hij of zij zich gewaardeerd voelt. Daarbij hoort verantwoordelijkheid.

Dus, ook voor de millennials geldt: Je medewerkers behouden door er losjes mee om te gaan.

Geef mensen hun eigen verantwoordelijkheid. Ook als daar uitdagingen door ontstaan. Door helder te zijn over de verantwoordelijkheid is ook het resultaat bespreekbaar.

Niets is onbespreekbaar.


Petra Van Leeuwen

Door: Petra Van Leeuwen

”Betrokken mensen voelen zich gewaardeerd, gewaardeerde mensen vergroten de waarde van de organisatie”. We houden het graag simpel en scherp.

Wanneer maken we een afspraak?