Teamuitje: het moment voor een goed gesprek?

Laatst had ik een gesprek met een klant over haar team. Is het nu niet mogelijk om een teamuitje zo in te richten dat we er ook iets aan hebben?

Deze vraag op zich heeft al iets grappigs. In de vraag zit namelijk direct de aanname dat teamuitjes alleen maar “fun” zijn, dat ze alleen maar geld kosten en niets opleveren. Daar denk ik toch anders over. Gesprekken over het werk creëren betrokkenheid. Als mensen kunnen meedenken over het werk, het proces en de achterliggende gedachtes vergroot je de betrokkenheid.

Vanuit deze betrokkenheid vergroot je de verantwoordelijkheid die mensen kunnen en willen oppakken. Dit maakt voor hen het werk leuker en uitdagender. Hoe gaaf is het als mensen in plaats van het commentaar op de huidige situatie komen met ideeën hoe het anders kan?

Medewerkers die slimmere processen bedenken en tegelijkertijd meer lol hebben in hun werk? Ik zie geen kostenpost, juist een slimme investering!

Natuurlijk moet je niet denken dat je door middel van een avondje bowlen dit proces meteen op gang krijgt. Zoals ik in een eerdere blog – Safe, Seen & Supported – ook al noemde, het is van belang om te zorgen voor de randvoorwaarden. Regel dus dat mensen ervaren dat ze fouten mogen maken, liever delen dan verstoppen. Organiseer dat gezien worden om wat ze doen, en check regelmatig of ze zich gesteund weten door collega’s én management.

Einstein

Als je dan een dagje gaat mountainbiken, sloep varen of al is het midgetgolfen, dan kan er een gesprek ontstaan wat verder gaat. Maak ruimte om met elkaar het gesprek aangaan. Prikkel de groep met vragen of statements. Zorg voor een uitnodiging om verder te kijken, desnoods met een gespreksleider. Je zal versteld staan van de oplossingen die het team zelf kan aandragen. Ook al denk je zelf het antwoord te weten, laat je verrassen door wat een team zelf inbrengt. Een andere invalshoek kan leiden tot andere inzichten. Immers: “Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”.


Petra Van Leeuwen

Door: Petra Van Leeuwen

”Betrokken mensen voelen zich gewaardeerd, gewaardeerde mensen vergroten de waarde van de organisatie”. We houden het graag simpel en scherp.

Wanneer maken we een afspraak?